Фізкультхвилинки для учнів
Більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми.
У дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці. Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи. Такі перерви під час уроку (фізкультхвилинки) сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.
Фізкультхвилинка включає 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі для виконання. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Фізкультхвилинки проводяться, як правило, після 20-30 хв. роботи Тривалість фізкультхвилинки 2-3 хвилини. Вправи мають добиратися таким чином, щоб протягом дня цілеспрямовано навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.
Організація фізкультурних хвилинок передбачає підготовку приміщення та учнів, які для виконання вправ повинні закрити книжки, зошити і покласти їх на середину парти, розшпилити комірці. Черговий відкриває фрамугу або кватирку. Добре, коли учні вміють проводити фізкультурні хвилинки самостійно. Проводити фізкультурні хвилинки може черговий або фізорг. Вправи рекомендується виконувати стоячи біля парти або сидячи за партою.
Щоб процес виконання фізичних вправ був цікавим для дітей, необхідно час від часу змінювати вправи (кожні 2-3 тижні), виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи.
Дітям подобаються фізкультхвилинки, які супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи.
Фізкультхвилинки різних видів
Комплекс вправ 1 (сидячи за партою)
1. Вихідне положення – руки на парті, витягнуті вперед;
1-2 – підняти руки вгору, потягнутися;
3-4 – вернутися у вихідне положення, 2-3 рази.
2. Вихідне положення – руки за головою, лікті вперед;
1-2-3 – лікті розвести в сторони, прогнутися.
3. Вихідне положення – руки за голову;
1 – руки вгору, потягнутися;
2 – у вихідне положення;
3-4 – те ж саме, 2-3 рази.
4. Вихідне положення – руки на пояс;
1 – нахил вправо;
2 – нахил вперед;
3 – нахил вліво;
4 – вихідне положення те ж саме. Те ж саме у другий бік. 2-3 рази.
5. Вихідне положення – руки до плечей, лікті притиснути до тулуба;
1-2-3-4 – обертання рук вперед; 5-6-7-8 – те ж саме назад, 2-3 рази.
Комплекс вправ 2 (стоячи за партою)
1. Вихідне положення – основна стойка;
1-2-3-4 – підняти руки вгору, стискаючи і розтискаючи пальці;
5-6-7-8 – повільно руки вниз, стискаючи і розтискаючи пальці, 2 рази.
2. Вихідне положення – основна стойка;
1 - дугами вперед руки вгору, потягнутися, вдих;
2 – опустити руки, видих;
3- круг головою вправо;
4- теж саме – вліво, 2-3 рази.
3. Вихідне положення – стійка, руки на пояс,
1- праву ногу у бік на носок ,нахил вправо;
2 – вихідне положення;
3-4 – те ж саме – у другий бік, 2-3 рази.
4. Вихідне положення – стоячи, руки на пояс,
1 - нахил назад;
2 – вихідне положення;
3 – нахил вліво;
4 – вихідне положення;
5 – нахил вперед;
6 – вихідне положення;
7 – нахил вправо;
8 – вихідне положення ;2-3 рази.
5. Вихідне положення – стоячи, руки перед грудьми,
1 – руки вгору, піднятися на носочки;
2 – руки на пояс;
3 – руки вгору, піднятися на носочки;
4 – вихідне положення ;2-3 рази.
Комплекс вправ 3 (для розвитку дихання)
1. Вихідне положення – стати рівно, руки вниз;
1-2 – руки в сторони – вдихнути;
3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.
2. Вихідне положення – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути;
3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
3. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
Комплекс вправ 4 (гімнастика для очей)
1. Швидко покліпати очима; заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само – у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.
Комплекс вправ 5 (для профілактики короткозорості)
1. Вихідне положення – ноги на ширині плечей, руки в боки.
Кругові рухи руками вперед і назад. Весь час стежити за кінчиком
великого пальця. Повторити 3-4 рази.
2. Вихідне положення – сісти на стілець.
Замружити і відкрити очі. Повторити 3-4 рази. Виконувати в середньому темпі.
3. Витягнути руку вперед.
Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.
Вправи з віршованими текстами
Фізкультхвилинки на уроках математики:
1. Один, два – руки вище, вище голова.
Три, чотири – руки тихо опустили.
П’ять, шість, сім – стати тихо всім.
2. Всі піднесли руки - раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два – присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати –
Може вже відпочивати.
Нахились уперед, нахились назад.
І направо, і наліво,
3. Щоб нічого не боліло.
Один, два, три, чотири –
набираємося сили,
Нахились, повернись
І до друга посміхнись.
4. Руки вгору піднесіть.
Пальці швидко полічіть:
Ліворуч – 5, праворуч – 5,
Скільки разом? Як сказать?
5.Руки вгору піднесіть
І почнемо всі лічить.
Скільки пальців на руці
Хором скажемо усі.
6. На пальчики встанемо –
До хмарин дістанемо.
(Ноги на ширині стопи, руки опущені.)
Один, два, один, два,
До хмарин дістанемо.
(Підняти руки через боки вгору, стати навшпиньки, потягнутися.)
Нахилитися вперед, не згинаючи ніг, витягуючи шию.
7. Один, два, три, чотири, п'ять –
Добре вмієм рахувать!
(Стопи разом, руки на поясі.)
Скільки покажу грибочків,
Стільки ви зробіть стрибочків.
(Підстрибувати на місці на двох ногах.)
Один, два, три, чотири, п'ять,
Час усім відпочивать!
(Повторити першу вправу, сісти на місця.)
8. Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо.
9. Ми сьогодні рахували,
Притомились, посідали.
Раз, два, раз, два, раз -
Присідаємо гаразд!
Ми вже вправу закінчили,
Хай і руки відпочинуть!
Руки вгору,
підтягніться - раз, два, раз, два.
Щонайнижче
нахиліться - раз, два, раз, два.
10. Руки за голову ставимо сміло
И повертаємось вправо і вліво.
Зробимо чітко, діти, цю вправо
Двічі наліво, двічі направо –
Будемо мати гарну поставу.
11. Встали рівно біля парт.
Починаємо наш старт.
Руки вгору, руки вниз,
Подивились пильно скрізь.
Головою покрутили,
Потім разом всі присіли.
Піднялись, понагинались
І здоровими зостались.
12. Руки на парти, пальці в кулак —
Зробимо вправу, ми, дітоньки, так:
Пальці стискаємо і розтискаємо,
Мов пластилін розминаємо.
Будемо вправу із вами кінчати,
Буде тепер нам легше писати.